מחיר למשתכן לא הביאה באמת לירידה במחירי הדירות, האם מחיר מטרה כן תוביל לצעד כזה?

בימים אלו כאשר תוכנית מחיר מטרה יוצאת לדרך אנו רוצים להבין האם חוץ מאותם זוגות מאושרים שירכשו זוגות בהנחה אכן תהיה ירידת מחירים גם בכל שוק הדיור. כאשר יצאה לדרך תוכנית מחיר למשתכן היתה ירידת מחירים למשך שנתיים והמחירים נשארו תקופה יציבים. אך לבסוף הם עלו בחזרה. התהליך הזה מחייב אותנו לשאול את עצמנו האם באמת תוכנית מחיר למשתכן הביאה לירידת מחירים ואפילו זמנית או שירידת המחירים בכלל לא היתה קשורה. 

מחיר למשתכן לא באמת הביאה לירידת מחירים

תוכנית מחיר למשתכן היתה הדגל בו נפנפו נתניהו וכחלון בזמנו. הם הצליחו לעשות את הבלתי יאמן להביא לירידת מחירים. אך כפי שזה נראה זה לא ממש הגיוני שבגלל שכמה אלפי זוגות צעירים קנו דירות במחיר זול יותר כל מחירי השוק ירדו. הרי הביקוש המשיך כמו קודם, ולא כולם זכו במחיר למשתכן אין שום סיבה שאנשים יסכימו לקחת פחות על דירה שלהם.

ממה כן נבעה ירידת המחירים בין השנים 2017-2018

כבר שנים שבהלמ"ס הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמים את נתוני מחירי הדירות. באותה תקופה שינו בהלמ"ס את שיטת החישוב ועל כן התוצאות היו נתונים נמוכים מבעבר. רוכשי דירות שבודקים מה אומרת הסטטיסטיקה לפני הרכישה גילו שמחירי הדירות זולים יותר וממילא לא הסכימו לשלם יותר. מה שהביא לירידת מחירי הדיור. בהמשך אנשים התרגלו לשיטת החישוב החדשה של הלמ"ס ומחירי הדירות החלו לעלות בחזרה.

מסקנה: אי אפשר לומר בוודאות שתוכנית מחיר למשתכן אכן הביאה לירידה במחירי הדירות. כי באותה תקופה הלמ"ס שינו את המתודלוגיה שלהם. מה שהביא גם לירידת מחירים. 

מה אם כן גרם לעליית המחירים האחרונה?

פשוט מאוד, חסר מצטבר של דירות למגורים יחד עם ביקוש גובר גם בעקבות הקורונה. ואפשר לומר שגם הדיבורים על עליית מחירים מכניסים אנשים לפאניקה וגורמים להאצה של התהליך. יכול מאוד להיות שהפתרון למצוקת הדיור יהיה שיתחילו לדבר על כך שהמחירים הולכים לרדת…

האם תוכנית מחיר מטרה תהיה יותר מוצלחת?

לפי התכנון עומדים להיבנות עשרות אלפי יחידות דיור במסגרת מחיר מטרה. יתכן מאוד שתוכנית מחיר מטרה תיתן מענה רחב יותר למצוקת הדיור ולעליית המחירים. כמה שיבנו יותר דירות במסגרת מחיר מטרה כך יש יותר סיכוי שמחירי הדירות בשוק כולו ירדו. ככל שלקהל רחב יותר של רוכשים פוטנציאלים יהיה סיכוי לרכוש דירה במחיר מופחת יש סיכוי גבוה יותר שהביקוש לדירות האחרות יקטן. בכלל אם יבנו הרבה דירות יהיה פחות חסר וממילא מחירי הדירות לא יהיו גבוהים כל כך. על פי התוכנית נראה שמחיר מטרה עשויה להועיל. השאלה היא איך היא תתבצע וכמה דירות אכן יבנו באמצעותה.