האם בציבור החרדי גם יהנו מתוכנית מחיר מטרה?

מצוקת הדיור ששוררת בכל הארץ לא דילגה על הציבור החרדי ואפילו אצלם היא קשה יותר. אך משום מה הם לא זוכים ליהנות מתוכניות הדירות השונות כמו אצל שאר האזרחים. בתוכנית מחיר למשתכן אומנם היו כאלו שזכו אך הם היו מעטים ובאחוזים החרדים קיבלו הרבה פחות מכולם. 

בפוסט הבא נבין למה זה קרה ואיך אפשר לפתור את מצוקת הדיור גם בציבור החרדי…
ליצור קשר כאן

מה גרם למצוקת הדיור בציבור החרדי להיות חריפה כל כך?

אין ספק שבכל המגזרים קיימת מצוקת דיור. אך בציבור החרדי מדובר בכל אופן על משהו אחר. רוב הזוגות הצעירים מתגוררים במחסנים ובחניות שנסגרו בתת תנאים. הסיבה לכך היא הגידול המהיר שלהם. אצל החרדים מתחתנים בגיל צעיר יחסית ומספר הזוגות הצעירים מידי שנה עומד על למעלה מ 10,000. מה שמצריך בניה של 10,000 דירות בשנה. 

סיבה נוספת שגורמת למצוקת הדיור להיות חריפה יותר זה ההגבלה של הציבור החרדי במקומות המגורים. לא כל עיר מתאימה לקליטת חרדים ולא קל דירה מתאימה לאורח החיים שלהם. החרדים לא גרים בקומות גבוהות מידי וממילא הפתרון של בניית מגורים רבי קומות לא קיים אצלם. יש להם צרכים נוספים כמו מרפסת סוכה וקומה לא גבוהה מידי שגם הם גורמים להקטנת ההיצע. הבניה בריכוזים החרדיים יחסית נמוכה, כך שיש אפשרות לבנות הרבה פחות דירות. 

אזור המגורים שלהם גם לא מידי רחב. יש ערים מסוימות ששם הם התמקמו ושם כבר אין מספיק שטח. כך שצריך לקדם פתרון דחוף.

כמה דירות הוקצו לציבור החרדי בתוכנית מחיר מטרה?

נקודה נוספת שחייבים להעלות כאן היא שעל אף מצוקת הדיור החריפה בציבור החרדי והצרכים המיוחדים שלהם בקשר להקמת הדירות. עבור המגזר החרדי הוקצו 3,854 דירות בלבד!

באחוזים זה פשוט לא הגיוני ואם היה מדובר במגזר אחר הצעקות והמחאות של המקופחים היו משתקות את המדינה. בסך הכל במדינת ישראל נישאים מידי שנה 70,000 זוגות צעירים מתוכם 10,000 חרדים. כלומר 15% מדירות מחיר מטרה אמורים להגיע לציבור החרדי. ומתוכם רק 3,854 מגיעים לציבור החרדי.

מה צריך לעשות כדי לפתור את המצוקה?

הקושי הגדול בעניין שראשי הערים לא מוכנים לקבל חרדים ולא לבנות להם דירות. לטענתם, תושב חרדי עולה פי 3 מכל תושב אחר ועל כן הם לא מעוניינים לקדם בעירם תוכנית דיור לטובת החרדים. מה גם ששנת הבחירות קרובה ואף אחד מהם לא מוכן להצהיר שהוא מקבל חרדים. 

חכי"ם שונים הציעו להקים ערים חרדיות חדשות אך החכי"ם החרדים טוענים שזה לא יפתור את הבעיה. יש צורך לדבר עם ראשי הערים ולתת להם הטבות שונות תמורת בניית דירות לציבור החרדי. אם זה הצעד או לא אי אפשר לדעת. מה שכן, לא נראה שמישהו מתכנן לטפל בבעיה הזו בצורה רצינית מידי. 

והאמת, כל מי שיש לו קצת מצפון צריך למחות על כך. כי אין שום סיבה שמגזר שלם יקופח סתם כי לא מכילים אותו…